VELIKO NATJECANJE KRATKOMETRAŽNOG FILMA ANIMAFESTA 2021: O SREĆI I MALIM STVARIMA

Vijesti

Natrag na Vijesti

VELIKO NATJECANJE KRATKOMETRAŽNOG FILMA ANIMAFESTA 2021: O SREĆI I MALIM STVARIMA

Foto: pr

U najprestižnije Veliko natjecanje kratkometražnog filma Svjetskog festivala animiranog filma – Animafesta Zagreb 2021 izabrana su, između 820 prijava, 44 filma iz 24 zemlje. Najviše ih dolazi iz Francuske (9), potom Španjolske (5), Ujedinjenog Kraljevstva i SAD-a (4) te Belgije i Poljske (3). Dva se hrvatska filma također natječu u ovoj globalnoj konkurenciji (Vidiš li ih ti? Brune Razuma i The Raft Marka Meštrovića), a jedinog estonskog rada koautorica je također Hrvatica (Roda Mortena Tšinakova i Lucije Mrzljak). Posebnu pozornost privlače i djela iz kinematografija Pakistana, Čilea, Irana, Izraela, Tajvana i Kine. Uz uobičajenu prisutnost globalno značajnih imena animiranog filma, raznolikost tehnika (ove godine dominiraju klasična i računalna 2D i 3D animacija, dok je stop-animiranih, naročito lutka-filmova nešto manje, a likovno se ističu avangardne i poentilističke inspiracije te crno-bijele varijante), pojavnu inovativnost i raskoš (koriste se i neke još neviđene metode poput Lidar-a), 2021. godina označava snažan povratak koherentnog pripovijedanja, bilo da je riječ o komediji, hororu, mjuziklu, erotici ili posebice raznolikim distopijskim obzorima filmova mahom nastalih u vrijeme lockdowna. U tom smislu primjetan je i snažniji oslonac na literarne predloške, kao i na povratak "malim stvarima" koje oblikuju ljudsko iskustvo u srazu sa suvremenom tehnologijom. Teme sjećanja, nasilja i tijela obilježavaju, pak, animirane dokumentarce, spotove i filmove temeljene na stvarnim događajima.

Povratak pobjednika

Legenda britanske i svjetske animacije Joanna Quinn svakako je najveće ime koje se ovoga proljeća natječe na Animafestu. Kada je krajem 1980-ih osmislila svoju punašnu, ambicioznu i nespretnu junakinju Beryl, Quinn vjerojatno nije očekivala da će postati ne tek višestruka laureatkinja Annecyja, BAFTA-e i Emmyja, oskarovska kandidatkinja i pobjednica Zagreba, već i heroina brojnih gledateljica i gledatelja diljem svijeta koji su se osjetili reprezentirani u snovima i čežnjama njezinih likova. Na nove, rukom crtane i urnebesno duhovite obiteljske doživljaje junakinje iz srca engleske suburbije čekalo se 15 godina, pa će dvije Animafestove projekcije Umjetničkih posla zacijelo biti rasprodane. Od zvijezda umjetničke animacije valja izdvojiti i Tomasza Popakula, pobjednika Animafesta 2019 te dobitnika Nagrade Zlatko Grgić 2014. On u novome filmu Mjesec ponovno koristi posve originalni vizualni izričaj, zakoračuje u hibridne vode i sve se više oslobađa naracije u korist noćne atmosfere, ali donosi i uveseljavajući zaključni SF obrat. Omiljeni Animafestov gost je i strip-autor i animator, trostruki dobitnik Nagrade Goya Alberto Vázquez. Vázquez se vraća sa sebi svojstvenim, ironijski kodiranim crno-bijelim fantasyjem koji se ponovno dotiče tema socijalno uvjetovanog nasilja i ovisnosti, ali sadrži i paletu snažnih emocija. Na crno-bijelu estetsku liniju nastavlja se i Ispod kože, kora svestranog Francka Diona, pobjednika Annecyja. Dionov novi rad nadrealistički je metafilm u ritmu dark jazza Dale Cooper kvarteta o lovcu koji "s one strane ogledala" saznaje kako za njega nije moguće napisati scenarij. Korejanka Nari Jang predstavila se Animafestovoj publici još 2017. u Natjecanju studentskog filma i kako to s "Animafestovim studentima" često biva sada se u Zagreb vraća u najjačoj konkurenciji. Mogao bi to biti i trijumfalan povratak jer se njezina nevjerojatna sposobnost transformacije i pretapanja perspektiva, formi i scena iz života djevojčice okružene nezdravim aspektima društvenog odnosa prema mladima odlikuje iznimno zrelim vladanjem odabranim motivima. U njezinu se filmu Salvia ima devet godina stoga ništa ne doima slučajnim i šavovi prijelaza između slika upravo su majstorski.

U slastičarnici boja i priča

Kada je riječ o vizualno posebno upečatljivim djelima, pozornost svakako valja pokloniti Sreći Andreja Židkova, temeljenoj na priči ruskog pisca Aleksandra Neverova o čovječuljku koji traga za srećom u kaotičnom svijetu. Iako dijelom naslonjena na sovjetsku likovnu avangardu i kubizam, "kristalizirana" i kaleidoskopska pojavnost Sreće iznimno je originalna u oblikovanju temeljno gotičke atmosfere. U središtu, pak, poentilističko-prugaste, neo-noir autobiografske etide Zauvijek američkog autora Mitcha McGlocklina nalazi se tema odnosa napredne tehnologije i ljudskog iskustva, odnosno zloglasnih algoritama koji prikupljaju i analiziraju naše privatne podatke. Izrazito originalne, kiberprostorne pojavnosti postignute Lidar-om (Light Detection and Ranging) koja korespondira s temom filma i narančasto-žuto-crvenom paletom, Zauvijek nam dolazi iz Sundancea, a nakon Zagreba putuje u Annecy.

Princ u slastičarnici Katarzyne Agopsowicz izvanredan je spoj realističnog, dominantno crno-bijelog crteža s najljepših prirodoslovnih ilustracija i neobičnih, nadrealističkih omjera i odnosa u filozofsko-poetičkoj i blago humornoj paraboli o sreći i "malim stvarima". Vizualno izniman film je i Nepripadanje čiji su likovni odabiri na granici eksperimentalnog, fotografskog i stripovskog u funkciji prikaza psiholoških stanja djevojke koja se osjeća izmješteno. Prehrambeno-erotska i animalno-metamorfna bravura Drži me čvrsto jedan je, pak, od onih filmova koji ne pretendiraju na složena značenja, ali pomiču granice animiranog izričaja kada je riječ o prikazu tjelesnog odnosa. Voskom crtana adaptacija slavne vrckave, apsurdističke pjesme Edwarda Leara Sova i maca djelo je iz karantenske garaže iskusnog majstora Molea Hilla koji je za nju zaslužio i Nagradu BAFTA. Britanski redatelj s mađarskom adresom Daniel Gray motiviran osobnom čežnjom za domom poslužio se, pak, fantastičnom premisom kako bi u Skrivanju iz vrlo originalne perspektive prikazao životni ciklus jedne obitelji i posredovao osjećaje otuđenja, nemira, melankolije i klaustrofobije. Eterična, slikarska kvaliteta njegovih djela sa sjajnom sugestijom svjetla već mu je donijela nagrade na najvećim svjetskim festivalima animacije.

Ljudske komedije

Veliko natjecanje Animafesta 2021 ne oskudijeva ni različitim vrstama humora. Proces selekcije glinamacijska je minijatura koja prikazuje uobičajeno otuđeni hiperkapitalistički razgovor za posao, dok je u Neugodnjaku sažeto nekoliko tipičnih "javnih" situacija koje odražavaju apsurde suvremenog življenja. Pomaknutim metafilmskim mjuziklom Vlastito smeće s temom obiteljske opresije dominira, pak, rijetki spoj glinamacije i kolaža. Urnebesna madmaxovska stop-animacija figurica Mad in Xpain satirička je slika Španjolske kao pustare u kojoj nad različitim plemenima vlada motorizirana katolička hijerarhija. Satira na mitove o stvaranju Priče iz multiverzuma predstavlja jednu iteraciju božanskog računalnog programa koja polazi ukrivo. Nastale kao globalni projekt tridesetoro ljudi na platformi Artella, sa svim potencijalima buduće web ili streaming serije, Priče iz multiverzuma imaju sve: teorije zavjere, izvanzemaljce, dinosauruse i praljude, trope računalne grafike i reference na animirane filmove 1950-ih. Naposljetku, Španjolac Pablo Ballarín u filmu čiji je naslov predug da bi ga se reproduciralo u objavi za medije romantično je u još jednom gay filmu spojio Asha Ketchuma i UFC borca Pikachua.

Teška stvarnost

Veliko natjecanje i 2021. nudi iznimne animirane dokumentarce, filmove temeljene na istinitim događajima i posvećene "teškim" temama poput inkluzije, manjinskih prava, silovanja, terorizma, samoubojstva, tijela, odrastanja… Maalbeek, ostvaren poentilističkom tehnikom i jedinstvenom perspektivom, film je o terorističkom napadu na podzemnu željeznicu u Bruxellesu 2016. godine. Naredbe je isprva duhovita, a potom duboko potresna "radiodrama" prema stvarnom događaju, a koja hororu zvuka kontrapunktira smirene scene iz jednog restorana brze prehrane.

Francuski lutka film Dragocjeno je prikaz neuspjeha inkluzije u kolektivnim sustavima u kojima dominiraju okrutne zakonitosti emocionalno nezrelog djetinjstva, dok su belgijska Uskršnja jaja (prikazana i na Berlinaleu) blago groteskni coming of age film o tipično brutalnom odnosu dvojice tinejdžera. Autorica nagrađivanog Jajeta Martina Scarpelli vraća se u Zagreb s još jednim crno-bijelim filmom posvećenim problematici (samo)percepcije ženskoga tijela. Riječ je o videospotu za pjesmu A Little Too Much kanadske kantautorice Kai, svojedobno nominirane za Nagradu Grammy.

I jedan od najistaknutijih autora animiranog gay filma Dotan Moreno vraća se u Zagreb s novim filmom Bili smo razoružana bomba koji nosi stalna obilježja njegove poetike – sporogorućom pričom snažno usredištenom u socioekonomski kontekst, ovoga puta u stambenu pustoš južnog Izraela 1997. Za razliku od Morenova djela, žarke boje filma Prijateljev prijatelj Zacharyja Zezime nisu tek kontekst još jednoga gay filma, već su vrijedan i ambivalentan prilog raspravi o seksualnom nasilju i dinamici odnosa žrtava i počinitelja.

Angažiranost i tradicija Istoka

Animafest svake godine prestižni status potvrđuje i pokojim filmom iz manje poznatih animiranih kinematografija u koje tijekom festivala nudi ekskluzivni uvid. Ove godine mjesto u Velikom natjecanju zaslužio je pakistanski film Swipe u kojem vjersko ludilo susreće digitalni kapitalizam. U filmu bogate pojavnosti i distopijskog prizvuka riječ je o aplikaciji iFetva putem koje korisnici odlučuju o smrtnim presudama ili pomilovanjima za prekršitelje pomahnitalih teokratskih normi. Film će nakon Zagreba biti prikazan i u Annecyju, kao prvi pakistanski film u povijesti oba festivala. Sve prisutnija suvremena kineska animacija s druge se strane vrlo često utječe baš persifliranju tamošnjih tradicionalnih crtačkih i slikarskih tehnika. Zlato proždire ljude, parabola o pohlepi ispripovijedana u monokromatskim tuš-tabloima s nevjerojatno domišljatom upotrebom planova načelno dvodimenzionalnog prostora, nije iznimka.

Tajvanski Noćni autobus, kolažni (cut out) polu-krimi-triler, polu-osvetnički-horor ukazuje na dvije važne činjenice na koje je lako zaboraviti – da je pripovijest sa zadovoljavajućim obratima i funkcionalnim analepsama u umjetničkom animiranom filmu moguća te da cut out nije tek opskurna artistička tehnika, već i narativno opravdan izbor visokoproduciranog žanrovskog filma.

Natrag

Komentari (0)

Za komentiranje morate biti prijavljeni!